Second Guessing Sentence
Ronya Hirsma
Teostensa kautta Hirsma käsittelee emotionaalisesti virittyneitä kokemuksia, jotka pakenevat yksiselitteistä rationalisointia. Hänen kuvansa viittaavat tunnistettavaan arkipäiväiseen ympäristöön, mutta ne operoivat lopulta omien sisäisten lainalaisuuksiensa mukaisesti.
Sarjassaan Second Guessing Sentence Ronya Hirsma tarkastelee vuorovaikutussuhteita kodin viitekehyksessä. Sarjan keskiössä ovat intiimit käyttöesineet, ihmiset ja muunlajiset toimijat, sekä kehonkieli. Hirsma purkaa objekteihin ja eleisiin liitettyjä merkityksiä ja mielleyhtymiä rinnastamisen ja vastakkainasettelun keinoin. Hän on kiinnostunut esineisiin, tilanteisiin ja tekoihin paikantuvista vaihtoehtoisista merkityksenannon muodoista, joiden rinnakkainen läsnäolo synnyttää ristiriitoja.
Teostensa kautta Hirsma käsittelee emotionaalisesti virittyneitä kokemuksia, jotka pakenevat yksiselitteistä rationalisointia. Hänen kuvansa viittaavat tunnistettavaan arkipäiväiseen ympäristöön, mutta ne operoivat lopulta omien sisäisten lainalaisuuksiensa mukaisesti.
Ronya Hirsma on helsinkiläinen valokuvataiteilija. Hän tutkii teoksissaan sosiaalisia suhteita, affektiivisia reaktioita sekä käyttäytymistä ohjaavia rakenteita ja ristiriitoja. Hirsman työskentelyssä keskeistä on näyttämisen ja näyttämättä jättämisen välinen dynamiikka.
Hirsma on valmistunut valokuvataiteen maisteriksi HDK–Valand akatemiasta vuonna 2024. Hänellä on myös aikaisempi maisterintutkinto Aalto-yliopiston Visual Cultures, Curating and Contemporary Art –ohjelmasta. Hirsman teoksia on ollut esillä Suomessa ja ulkomailla, muun muassa B-galleriassa, Turussa (2024), Galleria Rajatilassa, Tampereella (2024), NEVVENissä, Göteborgissa (2024), Röda Sten Konsthallissa, Göteborgissa (2024), Studio Tabacissa, Tukholmassa (2024), Galleri Formatissa, Malmössä (2023), ja Photo Saint-Germain –festivaalilla, Pariisissa (2022). Hirsman teos kuuluu Hasselblad Centerin (Göteborg) kokoelmaan.
3.4.-10.5.2025
Fotocentrum Raseborg valokuvakeskus







